kleine update (este en milaan)

15 april 2014 - Masi, Italië

Dit weekend heb ik op zaterdag niet veel gedaan. Wel heb ik een reisverslag geschreven en alle foto's uitgezocht (haha ik schrijf nu een reisverslag over dat ik een reisverslag heb geschreven). S' middags ben ik naar de kapper geweest, zoals jullie misschien al op facebook hebben gezien gezien. Ze heeft best veel van de voorkant afgeknipt. Uiteindelijk hoefde ik niet eens te betalen, want het was een cadeautje, zoo lief! s' Avonds had ik de verjaardag van een vriendin van Sara. We hadden gegeten met iedereen in een pizzeria. Er waren best veel mensen uit mijn klas en een paar mensen die ik niet kende, het was best gezellig.

Op zondag was ik eerst thuis, ik heb toen geskyped en wat huiswerk gemaakt. Daarna gingen we naar de vader van Sara en daar aten we samen met de familie van Diego crespelle. Dit was echt lekker, ik krijg nog het recept als het goed is :). Daarna heb ik nog heel kort ff huiswerk gemaakt want Paolo moest ook nog huiswerk maken. Daarna gingen we met z'n allen alweer naar Este, er was een of andere bloemenmarkt ofzo. Er was zelfs een kraampje met alleen maar bloemen die uit Nederland waren geimporteerd. Voordat we naar huis gingen hadden we nog een kopje koffie gedronken in een cafeetje. Het was al laat toen we thuiskwamen en volgens mij hadden ze geen zin om te koken dus gingen we (alleen de vader van Sara, vriendin, halfbroer,zusje, Sara en ik) eten bij de chinees. Dit was erg lekker alleen ik was echt heeeeeel erg moe.

Op maandag gingen we met de klas naar Milaan. We gingen samen met een andere klas van de andere school in Badia Polesine, dat is de school waar Nicolo ook opzit. In de bus zat ik naast een meisje van deze klas want Sara ging natuurlijk direct naast haar vriendin zitten. Niet dat ik dat erg vond, want naast Alice zitten vond ik veel gezelliger dan naast Sara zitten. Ook heb ik in de bus gepraat met andere mensen ook die andere klas en ook uit mijn eigen klas natuurlijk. Ik was wel nog best moe want we moesten al om 7 uur op school zijn, en de vorige dag lag ik ook niet zo vroeg in bed omdat we nog naar de chinees gingen. Toen we in Milaan aankwamen gingen we eerst naar het theater, dit theater leek op het theater wat we in badia polesine hadden gezien toen de nederlanders hier waren maar die in Milaan was veel groter en nog mooier. Daarna liepen we met z'n allen richting het plein waar zich ook de kathedraal bevindt. We gingen ook in de kathedraal, eerst kregen we een of ander raar telefoondingetje waar je een nummer kon kiezen van de kaart en dan kreeg je informatie over de plek van het nummertje. Ik vond de kerk aan de buitenkant veel mooier dan aan de binnenkant en ook dat telefoondingetje vond ik een beetje onzin, want ze gingen over elk raam en steentje wat vertellen. Daarna gingen we ook nog op de kathedraal, dit was wel heel vet. Je kon goed zien hoe het hele dak was gemaakt en versierd en je had een super mooi uitzicht over de hele stad. Daarna hadden we een uur vrije tijd en konden we lunchen, Huub en ik gingen samen met de meisjes uit de andere klas naar de McDonalds. Ik heb hier alleen niet zoveel gegeten (alleen een friet en een milkshake) want de moeder van Sara had thuis al broodjes voor mij gesmeerd dus ik had die opgegeten. Daarna hadden we nog maar heel kort de tijd dus konden we alleen nog maar naar de a&f, dat vindt ik echt een hele leuke winkel, alleen helaas wel een beetje duur! Als laatst gingen we toen met iedereen naar een kasteel, maar die vond ik niet echt heel mooi ofzo, hij was wel groot. Daarna gingen we weer met de bus naar huis, ik zat in de bus naast Francesca, dat is echt een heel aardig meisje uit mijn klas. Iedereen was echt heel moe dus de helft van de bus lag te slapen.

Vandaag is het dinsdag, ik heb op school de hele dag een verslag geschreven voor culturele klassieke vorming, over een cultureel erfgoed. Ik heb Venetië en zijn Lagune gekozen want daar was ik vorige week nog geweest met de Nederlanders. Het schrijven schoot alleen niet erg op omdat mijn internet steeds uitviel. Nu ik dit aan het schrijven ben zit ik in de gymzaal, de klas moest namelijk een of andere dans nog leren dus had de helft van de klas een uur extra les vandaag. Ik kon alleen niet naar huis want anders moest de moeder van Sara twee keer naar school rijden, dus daarom moet ik nu wachten, echt gemeen maarja. Ik heb trouwens ook mijn eerste twee cijfers terug, een 6.2 voor maatschappijleer, daar was ik echt superblij mee. En een 8.2 voor de boekentoets voor duits, allebei hartstikke goede cijfers, dus ik hoop dat de rest ook zo goed is :). Ik heb trouwens nog maar 5 schooldagen hier in Italië, want ik heb paasweekend van donderdag tot en met maandag. Ik hoop dat we dan nog wat leuks gaan doen. Huub gaat zaterdag al weg, dus dan zit ik nog een weekje alleen hier in Italië. Zoals je ziet ben ik al aan het aftellen, ik kan niet wachten om weer naar Nederland te gaan, maar eerst nog lekker een weekje naar het Gardameer :).

Ciao!

1. Opa en oma:
    15 april 2014
    Fijn om te horen hoe je hebt gehad in Milaan,Janniek!
    Wij tellen met jou af.
    Kus van Opa en Oma.
  2. Wilma Ritsema-Hollander:
    15 april 2014
    Nog maar 10 dagen en dan zien we elkaar weer, fijn!!
    We kijken er naar uit! Dikke kus!
  3. Tineke.:
    15 april 2014
    Oh Janniek ik hoop dat de tijd snel gaat want ik gun je zo je familie weer te zien!! Wat ben je toch een topper!! Zo knap je houdt de moed er goed in! Volgens mij zijn je opa's en oma's ook hartstikke blij om je weer in de armen te sluiten als je weer thuis bent
  4. Opa en Oma Hollander:
    Hoi Janniek,
    Nog even en dan zit het er op in Italie.
    Al schrijvende heb je ons meegenomen en mee laten proeven hoe jij Italie beleefd.
    En dat op een manier die respect afdwingt en daar mag je best trots op zijn.
    We zijn benieuwd naast alles wat je over Italië schrijft ook van je te horen, nog even wachten we kijken er naar uit.
    Groetjes van Opa en Hollander